torsdag 5 augusti 2010

Träning på klubben!

Var riktigt ambitiös och träffade först AL och efter det Eva och tränade lydnad. Nu är det dags att sätta igång igen med lydnadsbiten!! Ska ju snart gå tävlingslydnadskurs nere i sthlm, det är ju himla bra om han är igångsatt då.

Körde först lite rutanträning enligt nya planen - lätt, lätt, stor hjälp och lite skoj bara. Med andra ord, han får SE att jag slänger ut bollen bakom rutan hela tiden. Körde totalt fyra skick på två olika rutor, det gick himla bra. Inget tjuvstopp, stannade klockrent, rakt in och allt var bara bra och fint. Jag kan ju dessutom passa på att köra på lite längre avstånd då, tror jag körde på nånstans 15-20 meter idag. Ska köra 20 sådana skick innan jag börjar plocka bort retningen, och hålla koll på 80%regeln - det får INTE misslyckas mer än 20% av skicken!
Han HAR ju faktiskt koll på vart han ska, han har koll på konerna - det är bara de där jäkla tjuvstoppen som stör mig så förbannat. Dvs, han stannar INNAN rutan, vänder upp, och så travar han in sista biten. Han står ju inte stilla länge, och det är inte alla gånger, men klart för många. För mycket styrning och för lite ös, helt enkelt.

Lade två platser också, med lina. Kunde komma åt att korrigera både att han kliver upp när någon pratar på vägen bort från hundarna, och att han kryper. Får se om han kanske fattar vad jag är ute efter då, hoppas det. Han kröp inget mer efter att jag rättade till honom med linan iaf.

Sedan lite pet på fria följet - svängar, mest helt om, som jag TROR att vi nog kan ha fått till riktigt bra. Och så lite uthållighet på raksträckor, och det var jobbigt tyckte Krux... Han var trött och varm och kämpade på rätt bra för att orka på slutet. Körde 15-25 steg idag. Först fem försök där han misslyckades (gick för långt fram, var ofokuserad) på de sista två. Den andra omgången med fem försök tror jag att han fick 100% på.

Kan det inte bli nåt mellanting i vädret? Inte fullt så regnigt som igår, och inte fullt så varmt och soligt som idag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar