onsdag 18 augusti 2010

Hundträning igår

Vid 4 speedade jag ut till klubben och lyfte hinder i en halvtimma, och tränade hund i 5 minuter. polly fick gå början på en klass1-bana som var lite klurig. en sväng in i en rak tunnel och sedan slalom, gjorde att man inte kunde komma ifatt och skicka in i slalom om man inte var på "fel" sida, och hon kan ju inte slalom från det hållet.
Läxa: lära slalom från vänster, det tränar vi ju på, men även lära in slalomingång med mig långt bakom.

på kvällen hade jag aktiveringskurs, vi skulle vara i sandtaget i röbäck. Där har ju jag varit och tränat jakt några gånger, fastän det var ganska länge sedan vi var där nu. krux fick spunk (gnällde och flåsade och använde stackars polly som en studsmatta) bak i bilen när vi svängde in, och jag såg den eventuella skotträningen fladdra iväg för vinden. finns inte en chans att jag är så modig att jag vågar träna skott när han blir knas av att bara VARA på ett ställe.

tränade uppvisning med Eva på klubben senare istället. gick BRA! vi körde inte så mycket fritt följ, utan försökte beräkna tid på det hela och köra ihop lite saker. fjärr, hopp, inkallning och apporteringar gick bra för båda hundar. visst, det SITTER inte, det behövs det mer träning för. men stora delar sitter, och vissa delar är lite rangliga men på gång.

lade en plats också som gick super - trots speedad hund låg han. dold förare, närmare 5 minuter. något luktade fantastiskt gott så han nosade ganska rejält när jag lämnade honom, men enligt eva låg han mesta tiden och bara glodde rakt fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar