måndag 16 augusti 2010

jag får iaf vara glad över min duktiga jakthund!

Gick ut och lade fält med det vilt jag hade med på kursen - en trut, nån slags mindre trut(??) en svart skitfågel typ kråka, och en nin.
så JÄVLA duktig han är!!!! klockrena inlevereringar, allihop, full fart in. perfekta avlämningar, allihop, kan inte bli bättre än sådär.
om man ska hitta nåt att klaga på, så är det att han hade lite tveksamma upptag på den svarta skitfågeln. vet inte vad han gjorde, men det det var inte smack på-gripanden, han gjorde nåt i några sekunder innan han spurtade in. och så rotade han reda på gamla legor. vet inte hur farligt det är att de följer upp vittring och markerar där han redan har hämtat? det känns ju rätt naturligt att de följer upp vittring, den är ju fortfarande stark där. och med rutin borde han ju sluta med det, tycker man? det är första gången jag kör ett fält med vilt, faktiskt.

nu känns det faktiskt som att det bara är skotten kvar. det andra känns som att det mer eller mindre sitter där det ska. och skotten gick ju riktigt bra sist det med. SÅ sugen på att starta i höst nu!

4 kommentarer:

  1. Sitter skotten tycker jag att du absolut ska starta .-) Inte avundsjuk alls ;-)

    SvaraRadera
  2. duktig krux och duktig matte som tränat krux!! :D

    SvaraRadera
  3. mjae, skulle INTE vilja påstå att skotten sitter. att hunden kan sitta stilla och vara tyst när JAG skjuter och kastar, betyder ju liksom inte att han kan sitta tyst och stilla när det är nån annan som skjuter, det faller vilt, vi är vid vatten och han faktiskt får HÄMTA också. *s*

    tack lina! :-)

    SvaraRadera
  4. Skulle också vilja träna jakt med min flatt, men fick honom när han var runt året och då hade han inte tränat jakt alls, mer än innan han lämnade kenneln, där fick dom ju testa! :)
    Jag har försökt men vet inte riktigt hur man gör, lägger bara ute lite dummiesar ibland, och de går ju som de går ;)
    Undra om de är försent att börja med en snart 4årig flatt?! :)

    SvaraRadera