måndag 16 augusti 2010

men gud så kul.

jag har ingen bil. och jag får inga pengar.

sista dag för ombesiktning för bilen är idag. känns lagom kul, när alla anmärkningar utom den där ABSlampan är åtgärdade, men det där jävla oljetråget är paj så jag kan inte köra in bilen och besikta den. 735 vändor ut till hörnefors är inte heller skitbilligt, förutom all den tid och energi det har tagit bara för det där oljetråget. det blir inte ännu bättre av att jag, istället för att kunna ombesikta bilen, vilket ju är billigare, måste besikta bilen på nytt och kanske får fler anmärkningar. får jag inte tillbaka min bil vete fan hur jag ska lösa första veckan på högskolan i gävle, eftersom jag har med en hund. och mamma börjar konstigt nog bli lite less på att jag har hennes bil - jag har ju bara haft den i över en månad redan, inte så konstigt att hon vill ha tillbaka den.

och så får jag ingen A-kassa, vilket innebär att jag har gått rätt länge nu utan någon form av ersättning alls. funtar på att ringa soc, faktiskt - vad gör man annars när man inte kan få någon annan ersättning? anledningen: jo, min bisyssla är inte en bisyssla. det hade ju varit oerhört sjysst om a-kassan faktiskt hade MEDDELAT det istället för att låta mina papper ligga i flera veckor? typ hej, du måste stänga ner ditt företag om du ska få pengar, bara så att du vet det. för du kan ju inte göra det i efterhand, så för varje dag som går så sitter du ännu längre ner i skiten. det spelar ingen roll om ni öht är aktiva i företaget, bara att du HAR det gör att du inte får ett öre.

bra att veta att man inte behöver betala a-kassa så länge man har en liten hobbyverksamhet iaf.

3 kommentarer:

  1. MEN vad ända in i hela världen???? Jävla skit tycker hemskt synd om dig just nu. Kramar Erica

    SvaraRadera
  2. surt! men har tyvärr hört talas om det där förr... :/ samma sak med om man arbetar åt ett bemanningsföretag men bara får t ex halvtidsjobb via dem. då behöver kanske stämpla upp till heltid för att få ut mer pengar. men det får man inte, a-kassan menar att bemanningsföretaget ska ge en sysselsättning till 100%. det hände mig en sommar...

    SvaraRadera
  3. erica: jag tycker också hemskt synd om mig själv. hur kommer det sig att VARJE gång jag har lyckats samla ihop min ekonomi igen efter nån katastrof, så händer NÄSTA katastrof och jag är lika desperat fattig IGEN i nåt år - tills jag har lyckats få mig på rätt köl igen, för då händer det ju nåt igen.

    Lina: men va, det är ju lika sjukt det!!

    SvaraRadera