fredag 20 augusti 2010

Lydnad på klubben

Träffade Eva på klubben, vi körde igenom hennes hundar, en i trean och en i eliten. Jag både tävlingsledde och dömde, puh! Blev riktigt svettigt att hålla reda på båda delarna, men skoj att döma lite sådär på skoj! :-)
Körde igenom lite uppvisning också, Krux blir helt förvirrad och trött i pallet av att vi byter förare, så vi lade lite extra krut på det ikväll. Det är SVÅRT att gå med Eva när de ska gå mot mig...

Ja fatta inge alls!
//Krux


Efter det fortsatte jag nöta lite på fria följet med en ALLDELES för het liten flams. Tog ett tag innan han skärpte upp sig så pass att han kunde hålla reda på fossingarna...
Kollade så att läggande under gång satt där, vilket det gjorde. Känns som att det är rätt stabilt nu, iom att jag inte har gjort det på så länge och han ändå spikar det utan problem.

Vi avslutade med att köra igenom slutet av programmet två gånger.
Apporteringen: Första gången sprang jag när han grep, alltså bröt och belönade. Bra jobb av gossen. Andra gången var han så taggad i gripandet att han tyvärr fick tag om "knölen" på apporten, och då kunde han inte riktigt hålla i den så han tappade den vid ingången. Köpte det och körde vidare - det känns inte som att det är något problem.
Hoppet: Första hoppet var perfekt. Andra hoppet satte han sig så nära att han slog i på tillbakavägen.
Fjärren: Första gången fick han hjärnsläpp och satte sig inte upp. Jag stod på lite längre avstånd, vet inte om det var därför? Gjorde om, stod närmare och belönade på andra sittandet. Andra gången satte han det perfekt, förutom att han tjuvade på uppsättandet när jag hade gått tillbaka.

Slutsats: Fortsätta träna stadga, alltså att han sitter kvar på andra sidan hindret och att han sitter/ligger kvar på fjärren. Det gjorde han ju bra nu, men det känns inte riktigt stabilt ännu. Träna ingångar på apporteringen: jag har köpt att han slarvar, för att han inte ska tappa fart. Nu är det nog dags att börja bygga in ett bättre insättande både där och på inkallningen. Öka avståndet på fjärren, så att han inte låser sig om han tycker att jag är för långt bort. Höja hindret - vet inte om jag tycker att det spelar nån större roll att han slår i när han sitter så nära, men han slår ibland i annars också så jag provar och ser om han kan lära sig lyfta på fötterna om vi kör på högre höjd.
Och nöta, nöta, nöta det där jäkla fria följet...

Jag vet iaf helt säkert vad jag ska koncentrera mig på nästa helg på kursen: Fritt följ och ruta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar