söndag 13 mars 2011

Och upp som en sol!

Jag hade tänkt köra med burkar idag. Jag hade med mig burkar och var helt inställd på det. Men så blev jag lite tveksam igen, och eftersom han kändes så sansad idag tänkte jag "men äsch, jag provar en gång! Plockar han så blir det burk." Och se där! Idag var han väldigt duktig faktiskt, tills han loggade ut. Men istället för att få spatt och leka plockepinn, så gick han åt ett annat håll och bajsade lite. Jag blev lite paff, men så kände jag mig optimistisk så istället för att bli förtvivlad så tänkte jag "Gud så bra, han plockar inte i pinnarna! Han går hellre därifrån när han blir för trött!"

Tror jag körde MINST 15 försök på första passet, och han plockade med andra pinnar två försök. Efter att ha börjat ett par gånger med många pinnar och lägga ut själv, så minskade jag ner pinnarna under ett par skick till och sedan fick de ligga på rad. Gick fint, förutom att han bara inte kan TRO att jag gör det så lätt att det är den första pinnen…. Eller iaf så går han ofta förbi den och börjar nosa först på andra eller tredje pinnen.

Efter några skick med pinnar på rad när jag själv lägger ut, fick Anna-Lott lägga ut pinnen. Det gick superbra!!! Ja, tills han blev trött och gick och bajsade, då.

På andra passet började vi direkt med att Anna-Lott lade ut pinnen tror jag, men vi började med pinnhög. Eller så har jag alzheimers. Ja, i vilket fall som helst så gick vi fort över till att lägga ut pinnarna på rad och AL lade ut pinnen. Inga problem. Vi växlade mellan att lägga pinnen först och på lite olika platser längre bak i raden, och efter några försök så gjorde han den perfekta vittringen!! Nosade snabbt på alla pinnar i tur och ordning och kom in med rätt. Så jag vågade inte göra någon fler.

Slutsats: känner jag att han är sansad så är det helt ok att köra utan burkar. Känner jag att han är wacked så skippar vi antingen hela vittringen, eller kör med burkar.

Det var alltså instruktörsutbildning idag, och dels så jobbade vi lite själva med våra moment (vilket kändes lite halvt meningslöst om jag ska vara ärlig, det hade jag ju kunnat göra vilken dag som helst). Jag jobbade med Anna-Lott och en till tjej vilket är skitbra, men jag och Anna-Lott tränar ju redan en del tillsammans och den andra tjejen hade inte så mycket att säga. Å andra sidan var det lilla hon sa väldigt vettigt tycker jag, men jag är lite besviken över att vi var så många grupper, eftersom det blev så få som kunde komma med synpunkter i varje grupp och så många hundar ute samtidigt så vi fick inte så mycket hjälp av instruktören heller. Inte så att det var ett dumt upplägg (vi skulle ju hinna rätt mycket annat också) men jag hade liksom förväntat mig mer problemlösning i grupp än egen träning.

Vi pratade om en hel del annat också, grymt intressant så jag var otroligt trött när jag kom hem. Vi tittade också på belöningar med allas hundar, och jag fick en liten tankeställare över att Krux visserligen säkert väljer godis och föremål före social belöning, men att han ändå gillar min sociala belöning väldigt mycket. Jag insåg att jag nog mer tar det för givet än att verkligen utnyttja det. Jag bara kombinerar den med de andra belöningarna, typ.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar