onsdag 2 februari 2011

Träningsdagbok

På söndag är det tävlingsträning i inomhuslokalen, så jag tjuvstartade lite ikväll och kedjade ihop lite moment mot slutet i programmet för tvåan. Fjärr, belöning, sedan hopp+fjärr, belöning, en gång till med hopp+fjärr och belöning och till sist apportering+hopp+fjärr=belöning. Sådan GRYMT bra apportering han gjorde!!!!! Ja, de andra momenten var bra de också, men där kan jag tänka mig att peta lite till. Han hade lite dåligt fokus på fjärren och kikade bort mot rutan ibland, och så lägger han sig över på sidan när jag ska gå tillbaka. På hoppet slog han i någon gång och första gången drog han mot rutan istället för att hoppa så jag fick kalla tillbaka. Iofs ett positivt problem kan jag tycka. ;-) Idag var jag extra nöjd med hans ingångar också, han har tenderat att slarva lite när man sätter ihop det med hela moment, men nu var han klockren- snabbt in och sätter sig mycket bra, rakt och nära.
Efter detta gjorde jag några rutor som gick suveränt. Är det varannan gång de funkar, eller?

Och så vittring. Idag var jag lite modig och tog pinnar som har legat kvar i bilen. Visserligen har jag inte tagit i dem och de har legat i påsar, men de drar ju ändå på sig doft från bilen. När jag börjar med vittringen brukar jag vara väldigt noga med att ta så doftfria pinnar som bara möjligt, men det är lite opraktiskt att bli tvungen att hämta nya varje gång, och eftersom han har varit så himla duktig på att välja bra pinne så ville jag komma ifrån att vara lika jättenoga, av rent praktiska skäl mest. ;-)
Det gick bra, faktiskt. Jag gjorde fem försök, med ca. 15 fel-pinnar. Första gången hade han lite tendens till att vilja smaka på pinnar, men han gjorde det inte, och sista försöket lyfta han en pinne. Annars inga som helst problem, vare sig jag lägger pinnen nära andra pinnar eller lite längre ifrån så att han måste ta sig lite ifrån högen för att hitta rätt pinne. Jag skulle gärna ligga på lite mer än 80% med det här att han smakar på fel pinnar, men än så länge är jag ganska nöjd med 80% också och den här gången var det ju just det. Jag har börjat vänta med att berömma på vägen in lite också, för att inte vänja honom allt för mycket vid att man ska släppa pinnen fort efter att man är på väg in, och det går jättebra, han travar inåt och bär bra tills jag berömmer. Lärarna var ju nöjda med min planering av det här momentet, så jag fick inga kommentarer. Därför ska det bli spännande att se vad Lena säger den 19:e när hon ska guida mig lite på nästa instruktörsutbildningsträff. Vilket påminner mig: jag måste ha någon slags handlingsplan på om jag ska börja träna mer ute, så att vi kan köra momentet ute den 19:e, eller om jag ska köra inne i klubbstugan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar