onsdag 16 februari 2011

Projektplanering till instruktörsutbildningen - vittringsapportering

Beskrivning av hunden

Flathane 3 år. Har tränat jakt men ej startat eftersom hunden gasar så hemskt på skott och i mindre grad även på vatten. Har tävlat i lkl2 och akl men utan förstapris/uppflytt, strular med platsliggningen. Tränar drag på hobbynivå. Hunden är livlig, arbetsglad och lättbelönad men med svårigheter att koncentrera sig och därmed ganska lättstörd och lätt att gasa upp sig lite väl mycket. Han vill väldigt gärna göra saker och tror att man ska göra det så snabbt som möjligt, väldigt impulsiv och gör det han tycker är roligt utan att tänka efter.

Tydlig målbeskrivning av momentet

Jag har valt vittringsprovet i lkl3.

”Till varje förare överlämnas före moment ”Fritt följ” ett apportföremål. Föraren markerar på föremålet sitt startnummer och behåller föremålet tills vittringsprovet. Föraren överlämnar apportföremålet till tävlingsledaren, vilken lägger ut detta tillsammans med 5 identiska föremål ca 10 m från ekipaget. Hunden skall identifiera och apportera förarens föremål.”

(http://www.sbk.nu/upload/04_Tavla/Lydnad/Regler/LydnadsreglerI-III07.pdf)

”Föremålen ska ha en storlek av 8-10 cm x 2 cm x 2 cm och får ej vara färgade eller på annat sätt behandlade.

Föraren står under utläggningen med ryggen mot apporterna, som läggs ut i en cirkel med ca 1 m diameter eller på en horisontell linje av ca 2 m längd.

Tävlingsledaren skall använda tång eller liknande för att inte beröra föremålen vid utläggningen. De apportföremål som läggs ut skall för varje ekipage vara nya. Hunden äger rätt att arbeta i maximalt 1 min.”

(ibit)

Nulägesanalys

Krux kan hålla i föremål på kommando, han kan apportera och jag har provat en gång för något år sedan att göra en urvalsövning med många pinnar och en som jag har hållit i och gick och lade ut medan han tittade. Där valde han rätt pinne. Han kan kommandot ”sök” i andra situationer och jag tror att han faktiskt har förstått att det innebär att han ska använda näsan i de situationerna.(Jaktträningen).

Problemlösning

Jag har ju inte börjat med vittringen egentligen, förutom den enda gången jag provade för något år sedan, men jag inser ju att hans intresse för pinnar från spårträningen kan bli ett problem. Han är dessutom ganska lätteggad, så jag gissar att det kan bli problem att han gasar för mycket och därmed inte tänker på vilken pinne som faktiskt är RÄTT.

Inlärningsmodell

Jag har tänkt fortsätta med att göra urvalsövningar med många pinnar ute och bara en som är rätt. Han får från början se att jag lägger ut en speciell pinne, men de andra pinnarna ligger redan där. Tanken är att pinnarna är så många, så han inte kan försöka ta med sig alla tillbaka. Parallellt kommer jag träna ingångar med pinne och hållande av pinne, för även om han kan hålla andra föremål stilla i munnen vet jag att just vittringspinnar är väldigt tuggvänliga. Sist av allt lägger jag till ingången med pinnen. Jag kommer vara väldigt noga med att inte berömma redan ute vid pinnarna, för att få ett självständigt sökande. Jag vill inte att han ska vänta på min bekräftelse innan han väljer att komma in mot mig med pinnen.

Om han börjar smaka allt för mycket på fel pinnar och/eller tar fel pinnar utan att leta efter rätt pinne, så har jag tänkt göra urvalsövningar med pinnar i burkar så att han inte kan ta dem. När han då börjar bli säker på att leta rätt på rätt doftbild vid burkarna och markera, så kommer jag börja med att göra burkarna mindre så att pinnarna sticker upp men fortsätta med att han bara ska markera dem för belöning, och sakta jobba bort burkarna på så vis. Sist av allt lägger jag till hämtandet av pinnen.

Jag kommer inte att fokusera på tempot förrän hunden är ganska säker på att ta rätt pinne och satt ihop det med ingångarna.

Delbeteenden

De delbeteenden som jag ser är dels två stora grupper av beteenden: springa ut och hämta rätt pinne, och ingången med pinnen och avlämnandet. Delar man upp det ytterligare så blir det:

Sitta kvar vid sidan

Sitta kvar medan föraren vänder sig om

Sitta kvar medan TL går och lägger ut pinnar

Sitta kvar medan föraren vänder sig om

Sitta kvar medan TL säger ”kommendera”

Springa ut mot pinnarna

Lukta på pinnarna

Gripa rätt pinne

Springa in mot föraren med pinnen stilla i munnen

Ingång till utgångsposition med pinnen stilla i munnen

Sitta i utgångsposition med pinnen stilla i munnen

Släppa pinnen i hand på kommando

Retningar

De retningar som finns i momentet, att någon går ut med pinnarna, är något jag kommer arrangera lite till en början. Från början kommer JAG att gå ut med pinnar, och fel pinnar kommer jag lägga ut innan hunden är där så att han inte ser det. Det är för att han (förhoppningsvis) ska se de andra pinnarna som något oviktigt som tillhör omgivningen, och bli uppmärksam på rätt pinne. Så småningom kommer jag börja lägga ut även de andra pinnarna så att han ser, börja minska antalet pinnar och till slut börja lägga ut dem på rad samtidigt medan han sitter och tittar. Först efter det får någon annan börja lägga ut pinnar, och då får vi kanske börja om så att det är fler pinnar igen, alltså gå tillbaka i den träningen.

Förutom det kommer jag inte ha några retningar förutom ett ev. ”kom” för att han ska sätta ihop ingången och ett ”håll” som betyder att han ska hålla den still i munnen. Jag kommer shejpa och fånga beteenden till stor del, t.ex. hållandet.

Belöning

Krux är så lättbelönad så man behöver inte göra mycket mer planering av vilken belöning man använder, än att se till att den inte blir för upphetsande. Den mesta belöningen kommer bestå av torrfoderkulor och social belöning, ofta i samband med en klicker.

Jag bygger upp apporteringarna med baklängeskedjning, för att hunden ska jobba för belöningen. Tanken med det är att man ska få in mer tempo i ingångar och minska ägande (vilket ofta bidrar med tuggande och dåligt tempo in) och allt som allt få en effektiv apportering eftersom hunden gärna vill in med apporten för att få sin åtråvärda belöning. Vanligtvis brukar jag gärna använda mig av upphetsande belöningar som en kastad boll, men här vill jag hellre ha en hund som jobbar noggrant innan jag börjar jobba på tempot. Borttagning av belöningen kommer alltså att ske genom att jag jobbar med delarna, och när jag börjar vara nöjd med utförandet kommer jag att baklängeskedja momentet.

Störningsträning

Hållandet kommer jag störningsträna med att jag själv ”provocerar” ett släppande med successiv försvåring – ökar tiden för hållandet, rör handen mot pinnen och till slut kan hålla i pinnen i ett par sekunder innan han får kommando för att släppa. Jag kommer även att träna så att jag kan hålla godiset han får som belöning framför näsan en liten stund utan att han släpper pinnen.

Jag har även vissa planer på att lägga ut lockande föremål utanför pinnarna, för att undvika att han intresserar sig för t.ex. en pinne på marken eller ett löv eller liknande som ligger vid de utlagda pinnarna, men inte förrän han börjar vara riktigt säker på att plocka rätt pinne. Dessutom kommer jag träna den vanliga stadgan att sitta kvar vid sidan när tävlingsledaren säger åt mig att kommendera. Utöver det har jag ännu inte planerat någon störningsträning förutom den som kommer naturligt av att man tränar i grupp. Om jag märker att det uppkommer behov av annan störningsträning under tiden, så får jag planera den då.

Tidsplan beräknad tid för önskat resultat

Ja, den stora deadlinen är ju att vara klar kring den 21:a augusti. Då ska alltså hela momentet vara klart. Förutom det tänkte jag passa på att använda den kalla årstiden främst till att träna hållande och ingångar med pinnen i munnen, eftersom det passar så bra att göra inomhus. Dessutom kommer jag träna vittring i inomhuslokalen på teg när jag har möjlighet (ca. en gång i veckan) och även ett par gånger i träningshallen på Forslunda, där har jag möjlighet att träna några ggr till innan den kursen är slut. Om jag inte stöter på några större problem utan märker att han väljer rätt pinne de flesta gångerna, så kommer jag förutom det bara repetera då och då utomhus för att sedan fokusera på att välja rätt pinne framemot april när det börjar vara trevligare, varmare och ljusare att vara ute och träna. Innan dess ska alltså hållandet och ingångarna vara rejält befäst.

Första försöken efter planen: http://www.youtube.com/watch?v=AxSbE0fwAy8

http://www.youtube.com/watch?v=WqdnRh2_ne0

http://www.youtube.com/watch?v=-ce0ckuOwKc

http://www.youtube.com/watch?v=NTYjQf_4Cj4

http://www.youtube.com/watch?v=JU7mO-6AXOg

http://www.youtube.com/watch?v=9nqS3Fqp5nE

http://www.youtube.com/watch?v=RnMX03T6EpI (träning på ingångar utan pinne, för att så småningom bygga ihop det med pinnhållandet så att det blir en ingång med pinne)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar