måndag 14 februari 2011

Nu ska jag vara enormt odiplomatisk, dum och elak och kräkas lite.

För jag känner att jag måste. Jag har varit snäll och timid och protesterade inte alltför mycket när de två andra i min grupp tyckte att vi inte behövde träffas i förväg och göra det grupparbete som skulle vara klart till idag. Jag gick med på att träffas ett par timmar innan lektionen började, och hoppades att vi skulle hinna klart.
Klart som fan vi hann "klart" för vi gjorde det sämsta inlämningsarbete jag någonsin har sett. Vi skulle skriva ett diskussionsprotokoll som vi skulle lämna in, och i min värld är det INTE ok att lämna in ett handskrivet, sönderrivet papper med både stavfel och kludd på. Jag hade med mig datorn, men det var för jobbigt att gå 20 meter till biblioteket och skriva ut. Den ena tjejen spenderade uppskattningsvis halva den tiden vi satt med att läsa sms och skriva svar, och i min värld är det enormt respektlöst.
Lever jag i en konstig värld?
Jag kanske är överdrivet ambitiös?
Vi skulle även ha läst var sitt kapitel i en bok och sammanfatta det åt varandra, på ett sådant vis att de andra inte behövde läsa kapitlet och ändå klara ev. frågor på tentan om det kapitlet. Jag vet inte RIKTIGT om jag kan skriva "öh, jag fattade inte det här, och det var nån gubbe som hette Gunnar Wennerberg och han var..... nån." som svar på en fråga på en tenta. Min egna sammanfattning hann vi inte hela, för de var borta så länge och köpte fika.
Jag satt och lyssnade med ett halvt öra på en annan sammanfattning i en annan grupp medan jag väntade på min, och den sammanfattningen gav 100 gånger mer än det jag fick av min egna grupp.
Jag är ledsen, men jag blir enormt besviken när det är såhär. Jag hade hellre suttit i helgen och jobbat med min grupp, än att lämna in det där hafsjobbet idag, även om det kanske inte är något som betygssätts.
Visst, egentligen är det väl de som är smarta, och man måste kunna samarbeta med folk... Men frågan är om de inte skulle få ut mer av att vara med någon annan också, för jag gissar ju att de retar sig som fan på mig.

2 kommentarer:

  1. Inte okej på något sätt att lämna in sådana arbeten. De är ju för h-vete på utbildningen helt frivilligt det är ingen som TVINGAR dem att gå dit. Skolplikten upphör efter 15 års ålder sen får man fan ta i vare sig man vill eller inte. Mina 9-åringarna presterar ju bättre i grupp och skulle inte heller acceptera ett sådant beteende utan att protestera till mig som lärare eller på varandra.

    Prata med läraren om ni paras ihop igen.

    SvaraRadera
  2. Tur att du är diplomatisk och kan hålla truten - jag skulle ha fått ett bryt och blivit vansinnigt arg och gormat och haft mig! :o)

    Är det OK att jag lägger ut en länk till din blogg i min blogg??

    // Carin

    PS Sugen på att hänga med och träna i ridhus på torsdag fm? Alltså nästa torsdag?

    SvaraRadera