söndag 1 januari 2012

Gott nytt år!

Och då borde man ha någon slags nyårskrönika, har jag förstått. Problemet är att jag har världens sämsta minne, men jag gör något slags försök i alla fall, då. *s*

Januari: Vi bor i ettan, Pierre har ganska nyss flyttat in. Jag förbereder mig för sista Gävle-veckan, tränar vittring inför provet på instruktörsutbildningen, tränar agility med polly, vilket börjar gå riktigt bra faktiskt, vi börjar med lite blindbyten, tränar gunga och kontaktfält och börjar få ett ganska självständigt slalom, även på "fel" sida. Erica föder ett litet barn, jag fick komma på BB och titta på Lillebror - som senare fick heta Elias. <3

I januari förra året var det dessutom ganska mycket snö och ganska kallt, och jag hade för länge sedan gjort drag-premiär. Det här året kanske det blir drag-premiär imorgon, sjukt sent.
Jag avslutar gävle med en mardrömsresa ner, 30 minusgrader ute, jag hade inte sovit något alls och jag höll på att frysa ihjäl för bilens termostat-grej hade gått sönder så det fanns ingen värme i bilen. Mot slutet av dagen, när jag inte hade sovit på över 30 timmar, såg jag enligt min kurspolare ut som att jag "hade stora drogproblem". Vilken pärs!!

Jag klickad hönor på instruktörsutbildning, Polly hade INTE en pyo (puh!), Kyuss får för sig att man inte ens kan vara ensam hemma tillsammans med Pierre, vilket gör att det mesta känns rätt pissigt.

Februari: Jag skickar in min sista uppgift till Gävle och blir godkänd. Sedan tar det typ 3-4 månader och en jävla massa mailande och ringande och påminnelser för att jag ska få betyg på kursen, men det är ju en annan sak. Gävle högskola, nej tack.
Jag börjar bakdöma lite lydnadstävlingar för att kunna göra praktiskt domarprov. Jag och Krux fortsätter träna lydnad, och mest då vittring, vi drar lite och Polly får någon enstaka slalomträning, that's it för henne den stackarn. *s* Jag kan iofs skylla på att hon halva månaden är på löp-kollo hos uppfödartanten.

Umeå BK har lydnadstävling på SURF, jag är en kass materialansvarig och glömmer diverse, så vi får låna ihop grejer och bygga en egen fjärrskylt. Mot slutet av dagen har jag migrän så att jag är livrädd för att köra hem, eftersom jag knappt ser något och det blixtrar i skallen. Jag säger hejdå till mitt fina tävlingslydnadskurs-gäng.

Februari innehöll också en god del tentaångest, min första salstenta, fy attans, jag gillar dem INTE.

Mars: Vår. Asfalten börjar tina fram :-) Vittringsträningen är rätt intensiv, jag tränar ganska mycket annan lydnad också nu när det börjar vara lite varmare och ljusare ute, fastän det istället börjar vara ganska skitdåligt underlag mot mitten/slutet av månaden. En ganska lat månad, mycket slötid framför TV och dator. Vi börjar så smått planera vårens kurser.

Jag berättar glatt att jag vill göra ett tutt-jobb i TV, jag kvistar upp till Lycksele och är tävlingsledare på lydnadstävling, vi tittar på melodifestivalen, och jag praktiserar på en jättefin förskola som tyvärr låg ganska långt utanför stan, så jag ska inte vara kvar på samma ställe under nästa praktik.

April: Jag börjar gå jaktkurs och våra egna kurser sätter igång. Jag pluggar tidvis som fan, massor att göra, och är lite förkyld. Jag får fint stockholmsbesök av Johanna och Pi, och fyller 24 + moms med tillhörande fest i bygdegården i Ansmark med nästan alla mina nära och kära, och har en fantastisk kväll!!!! Dessutom glömde jag liksom i all planeringshets för festen bort att man får en massa presenter också när man fyller år, så, haha, jag blir liksom helt chockad över att jag FÅR en massa saker. Och det var inte heller LITE saker jag fick!

Den här månaden fylls liksom alltid av allt och inget. Diverse möten fyller många kvällar, klubben börjar tina fram med alla förberedelser inför det, och så allt det där med födelsedagsfest och plugg och instruktörsutbildning dessutom.


Maj: Valborg i stugan med mina föräldrar, P och hundarna. Massa linjetag, spårande och plugg, men lite brasa och mys också. Pirre åker bort och jobbar veckor i taget, hundarna hamnar i sängen igen, tänk så det kan gå? "När katten är borta dansar råttorna på bordet" brukar man ju säga.

Jaktkursen fortsätter och det går både bra och anus, kan man säga. Samma sak med vittringsträningen och lydnadsträningen - det går lite upp och ner. Jag tränar mest inför tävling i tvåan, vilket vi klarar av i slutet av månaden. Instruktörsutbildningen fortsätter, med pedagogik en hel helg.

Mot mitten av maj börjar jag känna mig ganska trött och utarbetad. När ska jag lära mig att man inte kan göra ALLT på våren? Jag är testledare på MH, jag ska hinna träna egen hund när det äntligen är barmark, jobbar några dagar på Forslunda, det är flera lydnadstävlingar jag ska vara funktionär på, och två kurser igång utöver den kurs jag går själv. Jag är TL på en brukstävling också, och för första gången är jag nöjd med hur jag blev emottagen som funktionär på en brukstävling... Sjätte försöket gillt, eller nåt.

På något sätt ror jag ihop och överlever även denna april och maj.

Juni: Krux tar bort en liten vårta på bakhasen. Skolan slutar för sommaren, och jag får LEDIGT. Jag har inget sommarjobb, så för första gången på jag vet inte hur många år, så har jag faktiskt semester!

Jag missar att anmäla till Umeås agilitytävlingar, så jag är funktionär istället. Jag figgar på ett par MH, jobbar några dagar på en fantastisk förskola, utan tvekan den trevligaste jag har varit på. Jag avslutar kurserna jag håller, och i mitten av månaden är jag på flatshowen, på vännäsutställningen, där jag bland annat visar vackra LN.

Vi tittar på en lägenhet i trappuppgången bredvid, och bestämmer att vi ska flytta till den tvåa jag bor i nu.

Jaktkursen jag går avslutas också, den avslutas med ett jaktprov. Krux kan inte alls hålla ihop vid vatten, men förutom fotgåendet vid vattnet så klarar han av att vara så lugn att han faktiskt sitter stilla och är tyst vid skotten, så jag är faktiskt nöjd ändå.

Pierre frågar mig om jag vill förlova mig med honom, vilket jag såklart svarar "ja" på. Så nu går vi runt och flashar med fina guldringar. :-)

Jag och Pirre åker på en fantastisk resa ner till Skåneland. På vägen ner stannar vi till på diverse roliga ställen, kul att för en gångs skull inte ha så bråttom fram så man kan stanna till och faktiskt ta lite omvägar också! Bäst av allt var nog när vi skulle bara köra in på nån grusväg för att gå en promenad med hundarna, och hamnar i nåt slags gammal gruva. Vi åkte förbi Gränna också och köpte polkagrisar :-). När vi kom ner till skåne fick jag träffa min svärmor för första gången, och Pirres syster och lite annan släkt och bekanta och alla var liksom så fantastiska!! Vi hälsade på MIN släkt också, jättefint att få träffa de som bor där nere.

Krux tyckte att resan ner var skit, för han fick inte bada (jag hade insett att jag var tvungen att ta tag i vatten-problemet, nu när skott-problemet verkade vara mer eller mindre löst) så han fick bara gå vid sidan vid en massa fina pölar, typ Vättern och vattnet som fanns i gruvhålen och några andra pölar som vi stannade vid. När vi väl var framme, däremot, var han glad - vi skulle ju bo vid en alldeles egen pöl, och fy attans vad den pölen blev välbadad... Pierre fyllde år, också.

Till slut var vi tvungna att åka hem, jag skulle jobba. På vägen upp hann vi i alla fall hälsa på Ciss och Stockholm, och det var helt sjukt varmt.

Juli: Jag jobbade lite, tror jag, i början av månaden. Förutom det gjorde jag typ... inget. Jag köpte en ny bil, den gamla var död och snart begraven. För att variera mig lite, så köper jag en GRÅ Ford Mondeo, för att ersätta en GRÖN Ford Mondeo. Den nya bilen utrustades snabbt med solar plexus och takbox.
Vi hade lydnadshelg ute på klubben, tränade oss blodiga och svettiga. Det blev en del jaktträning också, med fokus på att INTE ha fokus på vatten... Vi spårar lite också, med både bra och dåligt resultat.

Vi är en massa uppe i stugan, fixar allt från att slå äng med slö lie, måla om sovrum och bygga en rastgård till hundarna. Krux spenderar alldeles för mycket tid vid sjön.... Han börjar helt enkelt smita. Jag är tävlingsledare på lydnadsprov i Nordmaling och kommer för sent dit för den jävla hunden bara drog, och försvann. Jag bakdömer också. Vi fiskar en massa också, och jag får gädda efter gädda som jag fyller frysarna i Ansmark med. Polly löper IGEN, bara några månader sedan förra gången, så vi oroar oss lite.

Herregud, vad jag är långrandig. Fortsättning följer.

4 kommentarer:

  1. Jag gillar din blogg :)

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas du inte är långsint, för du tycks komma ihåg allt. (Fast du är ju inte det) Kan du inte ta det lite lugnare i år?

    SvaraRadera
  3. Hejsan,
    vad kul att du målar om i stugan! :) Det skulle vara roligt om du vill visa upp ditt projekt på Byggla.se. Är du intresserad kan jag erbjuda en morot. Maila mig på vendelabyggla@gmail.com så berättar jag mer!
    /Vendela

    SvaraRadera