fredag 6 januari 2012

Två dagar på förskola=förkyld.

Jamen självklart! Hur bra som helst. Särskilt som vi har kurs i helgen, jag och Krux. Tre halvdagar (trodde jag) med Mariah Andersson. Jag TROR att det har varit jättebra, om jag inte yrar i feberdimman förstås.

Polly gick fint och visade upp sig lite för pojkarna igår, i morse var hon en potentiell våldtäktsman... eller hund. eller hynda, faktiskt. Hon liksom rusade ur buren (vi vill inte ha vapplar, nej tack) och backade mot Krux och trängde upp honom i ett hörn, och han var ju inte direkt nödbedd han heller, han har ju gått i flera dagar och förberett sig för den händelse det skulle behövas så att säga.

Min kära sambo har sett nån slags sport (hockey?) i natt till klockan halv fem, och innan dess sov/vilade Krux tydligen ungefär 10 minuter under varje period. Nu misstänker jag faktiskt att han överdriver lite, i sann "Krux är en så himla jobbig hund-anda" för det skulle innebära att Krux har sovit ganska precis tre timmar inatt, inte mer. Idag har han sovit exakt 0 minuter fram till klockan 18, han har ju varit inne i lokalen på kurs och legat plats, och han vilar inte då. Han lägger sig liksom inte och sover, eller ens slappnar av, om han ligger på kommando och det är någon hund som får träna bredvid.

Nåja, tillbaka till den förmodat riktigt bra kursen. Jag måste säga att jag är jätteglad över hur Krux skötte sig trots löptiken hemma, och trots att jag inte direkt var skärpt. Jag är också jätteglad över att Mariah är så himla duktig! På fria följet fick jag veta att jag går för fort??? Kan ni tänka er, jag som liksom smööööööööög fram för nåt år sedan och fick skäll av Lillemor Edström då. Nu går jag för fort, till och med! :-) Jag fick också veta att jag måste förvarna den stackars hunden mer inför svängar, och lite andra trevliga tips.

Sedan var det lunch, och jag hade ju gått min halvdag, så jag åkte hem. Och skulle till Erica och fika, fast det skulle jag ju inte alls. För dels var det på söndag det var fika och det var visst fredag idag, och dels så var det inte alls halvdag på kursen idag utan heldag, ja, ni hör ju. Allt är liksom så klart och tydligt för mig idag, och det flyter på så fint. Jag missade mitt första egna-val-moment, inkallningen, och fick liksom smita in med skammen när jag kom tillbaka från Stöcksjö där jag skulle på fika (fast det skulle jag inte) och lämna löptiken, vilket jag i alla fall förhoppningsvis klarade utan större fadäser.

Min inkallning blev sådär. Jag lade ut en boll, och eftersom jag inte lyckades smita ut den så fick Krux se att jag lade ut den. Hans ögon såg NÄSTAN ut som han började bli en Kelpie efter att han hade fått värma upp och inte ta bollen, och fick ligga ner länge utan att få ta bollen. Jag såg att han liksom på nåt sätt hade ögon som gick i kors för att han var så het på sin boll, så när jag lämnar honom för inkallning hinner jag säkert tänka 17 gånger "men hur ska det här gå? Vad kommer han att göra?" innan jag ställer upp. Jag kallar in, han kommer lubbandes, jag ställer honom, han tvärnitar och vänder nästan upp mot bollen. Vilket inte JAG var så nöjd med eftersom jag precis hade stått och sagt till Mariah att jag var så glad för det hade han ju slutat med, men hon var nog jättenöjd. Jag kallar in från ståendet och blir nästan förvånad över att han kommer till mig, inte springer bak till bollen.

Och så ingången. Alltså, han svänger runt säkert 3 meter framför mig, slänger ett förhoppningsfullt öga mot mig och inser att matte nog inte vart så himla jättenöjd med DEN positionen, och backar sittandes in. Snyggt. Mariah skulle ha gett en tia på den inkallningen sa hon, typ charmpoäng, vilken tur att jag är domare och inte hon för det var det värsta jag har sett. Men så är han ju rätt kul, min hund, så han fick springa och ta sin älskade boll ändå.

Jag fick lite bra tips där med, super, och sedan fick jag åka hem. Nu har jag roat (?????) mig med att skölja näsan med koksalt (vilken vidrig upplevelse) och måste nog erkänna att syster hade rätt där: det funkar faktiskt. Jag har haft ont i bihålorna hela dagen, efter jag sköljer så lättar liksom trycket, väldigt skönt!

1 kommentar:

  1. Du är välkommen imorgon kl 14.00 då är jag hemma OCH har fika ;-)

    SvaraRadera