söndag 8 januari 2012

Hur man förstör en utställningshund

Ja, jag tänkte att jag skulle visa det.

En flat vill man alltså visa genom att den står och äter godis ur handen. Tanken med min fjärr-träning är nu att lära honom att man ska sätta sig när han står och försöker äta godis ur handen på mig... Haha!!





Utvärdering: Första försöket inser jag inte ens själv varför han blir så himla sned. Dumskalle!!! Jag kan bara hålla koll på ena tassen, så att han flyttar den andra, det märker jag inte. Dessutom står jag säkert lite snett för att SE den där tassen som han oftast håller stilla, och därför rör han mer på den andra - jag säger med kroppen att han ska åt det hållet, liksom. Helt sjukt att jag tyckte att det gick ganska bra, och egentligen är det ETT (eller kanske två) skiften som faktiskt är bra. Hur många belönade jag?? Iofs släpper jag ju inte igenom några vansinniga katastrofskiften, så kanske jag ska sikta på 9an eller nåt.

Mycket bra annars, tycker jag faktiskt. Han har kanske till och med börjat förstå vad jag är ute efter, och att inte säga något alls känns helt jättebra, då hetsar han mindre. Funderar på att lägga dit ett spö framför baktassarna ändå, så att jag kanske ser den där andra tassen?





Jag gjorde ett nytt försök, och jag kanske sköter mig själv LITE bättre, jag kommer på mig själv att jag belönar fel första skiftet så därför "tar jag tillbaka" ett bra, så att det blir typ br.... nej fan. *fnissar* Tur jag inte har så känslig hund.

Lite bättre, men jo, det blir nån slags pinne framför baktassarna så att jag ser båda.

2 kommentarer:

  1. Men man vill ju att de ska stå korrekt av sig själva i ringen - inte äta godis hela tiden. Äckellukten av mamma Scan e dyl ligger tät över ringarna :(

    SvaraRadera
  2. stå gör han - i max två sekunder, sedan börjar han försöka sätta sig, det är ju det han får godis för hela tiden... *s* när jag har fått till tekniken på sättanden så blir det stadgeträning på stå igen, det har jag ju pajjat med träning på frivilliga sättanden... och han lär INTE gå att visa med godis i handen hädanefter, för jag kommer INTE lära om. *s*

    SvaraRadera