måndag 16 maj 2011

MH, och så lite jaktträning.

I fredags byggde vi alltså banan inför lördagens MH. Jag skulle vara A-figge på några hundar och testledare för några - överlag väldigt trevliga hundar och förare, några som ville komma ut och leka med mig på meters håll, och några förare som är sådär lätt att styra runt banan för de gör allt rätt hela tiden, och kan slappna av. En TILL aussie där ägaren säger "min hund brukar ju aldrig vilja leka med någon annan!", hehe, vi figgar är bra på att få aussisar att leka. Den hunden lekte hur fint som helst ute hos A-figgen också. :-)

Åkte hem och var helt död, fick inte mycket gjort innan jag däckade i säng och sov först 2 timmar och sedan gick och lade mig för natten... Fick sovmorgon på söndag också, så jag är fortfarande trött - men levande. *s*

I söndags hade vi valpkursavslut för en sådär ovanligt bra grupp. Ingen som man störde sig det minsta på, alla engagerade och duktiga - självklart med vissa guldkorn, men ALLA var liksom sådana där riktigt duktiga kursare. Jag stannade kvar en stund och körde några linjetag med Krux och lite fotgående med dummysar bredvid. Jag upplever att han har blivit mycket mer styrbar ute på dirrarna - och nu var det inga som helst problem att gå rakt vid sidan fastän det låg dummysar bredvid. Han hetsar inte upp sig lika mycket när det är jag som kastar dem. Är han för eggad, så går det bra att gå fint vid sidan MOT dem och FRÅN dem, men han hoppar diagonalt när vi ska röra oss i sidled, det är klart mycket svårare.

Åkte hem, insåg att jag inte skulle hinna äta, åt salta pinnar till middag innan jag åkte iväg till privatkund. Speedade genom stan efter det till jaktträningen, jag kom tidigare än jag trodde. De körde fält, och det gick inte särskilt bra. Han fick sitta och vänta jättelänge igen innan han fick göra något, satt och laddade och när jag väl skulle köra så tappar han liksom konceptet och så bränner han slut sig själv på en minut, så sedan var han för trött istället.

Han plockade in 5 av 8, varav en var en skiiiiiiiiitsnygg dirigering! Han markerade för en liten nergrävd dummy men gav upp och struntade i den. Så jag tänkte "äsch, jag provar" och gjorde ett linjetag dit. Blåste fast honom, gick dit för att stödja och bad honom söka där han stod. Han har ju inte stenkoll på vad närsök är, men han har tydligen rätt bra koll på linjetag och stoppkommando, för DET var jäkligt snyggt!!! :-)

Sedan iväg till Max för middag, och hem och hälsa sambon välkommen hem igen! ÄNTLIGEN hemma igen, han har varit borta i två veckor så det har varit himla tomt här hemma länge nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar