tisdag 14 september 2010

Historien om bilen.

Min bil har blivit ganska rejält hatad i sommar/höst.
Det började med att jag missade att vi har nya lagar runt besiktningen, så jag glömde liksom bort det. Helt plötsligt har jag körförbud.
Så jag åker och besiktar, och får ett ANTAL tvåor.
Ojämn bromsverkan bak
Otillräcklig parkeringsbroms
Fjäder på stötdämpare bruten
Spindelleder på båda sidor fram
Halvljuset för lågt inställt
ABS-lampa lyser
Jag kan tom. ha glömt något.

Förtvivlad Lena blir lite mindre förtvivlad när hon inser att den nya killen är ett sånt där kap som kan FIXA sånt där! Sagt och gjort, iväg till biltema (tack så mycket för timingen, hade inte biltema öppnat här uppe hade det blivit rejält mycket dyrare) och köpa in lite smått och gott.
Lite saker har då jävlats.
*bröt av bult vid den där fjädern, var tvungen att åka in till stan och köpa en borr så att de kunde borra upp.
*ena spindelleden var popnitad
*hjälpsamma polaren lyfter sönder oljetråget
*oljetråget går inte att svetsa på plats
*nytt oljetråg kostar närmare 8000:-
*att lyfta ut oljetråget var ett helvete eftersom MOTORN är en motor som ska sitta i en annan bil...
*hann inte fixa ABSlampan innan tiden för ombesiktning gick ut

Idag var jag iväg till bilcentrum, där har tre verkstads-snubbar stått och kliat sig i skallen. De har provat TRE olika datorer. Till slut var de tvungna att ge upp - det går INTE att koppla in en dator och enkelt se VAD det är med ABS som är fel.
"Hade du fler tvåor vid besiktningen?"
"Jo, massor, men de har vi fixat nu..."
"Ah. Det kanske var dumt, det. Synd att slösa pengar på en bil som ska skrotas."

Amen, så jävla roligt då!!!

Så kläcker en av verkstadssnubbarna ur sig att man kan göra ett skäggfuffens, eller vad han nu kallade det. Skäggfiffel? Jaja, koppla över ABS-lampan till oljetrågslampan, och så skulle jag ha lite kläder på mig på besiktningen.


Nu hoppas jag på Sabrinas snälla pojkvän som kanske kan göra den där omkopplingen, och så får jag leta i klädförrådet efter lite raffset.

1 kommentar:

  1. Bara denna sommar? Har ett minne om en sommar för ett tag sen då den inte heller var så populär... Hoppas det fixar sig så du har en bil att köra snart!

    SvaraRadera