söndag 16 januari 2011

Sova borta, hundträning, plugg och pussel-LÅNGT!

Ja, det har jag pysslat med sedan sist. Jag börjar med hundträningen, så att ingen icke-hundintresserad bara kan skippa den i slutet - alla MÅSTE ju få veta att jag faktiskt gör nåt med den stackars lilla hunden, för det verkar inte som så när man ska göra något så vardagligt som att gå på en kisspromenad.... Han hoppar, studsar, skäller och är så gasad att även de som INTE ser auror ser energin som bara pyser ur honom. Jag vet inte vad det har tagit åt honom det senaste halvåret? Jag undrar om det är för att han inte får springa lika mycket lös som förut.

I onsdags efter kursen tränade vi en sväng, några inkallningar, en platsliggning och sedan pinn-ingångar. Jag ska lära honom vittringen, och upptäckte att han inte kan göra en ingång med en pinne i munnen. Eller jo, det kunde han, men när jag inte tog pinnen på en gång ur munnen så började han att tugga och flyttade om. Sitta stilla i position var visst svårt. Så det tränade vi rätt rejält mycket på, faktiskt. Jäkligt onödigt att få ner betyget till en 7:a de sista två sekunderna i momentet liksom... Om det nu har gått bra tills dess, vill säga.

Och i fredags var det träningslokal-dags. Först två timmar lydnad med fri träning, dvs. vem som helst får komma dit bara de är medlemmar och betalar 30 pix. Det blir lite för trångt för att göra skick (ja, alltså, det är för trångt för att ha min idiot LÖS överhuvud taget den första stunden...) men man kan träna fot och lite annat, och får störningsträning! Jag hade varit ute och dragit på dagen, så han var ovanligt sansad och snäll faktiskt. För övrigt var det bättre före nu, så vi fick ner tiden på 5km från 18,14 till 14 blankt.

Det blev bland annat 3 platsliggningar, och de två sista var jag en modig skäl och lade honom lös. Han har legat VÄLDIGT bra nu på sistone faktiskt, och hoppet börjar stiga: kommer jag kanske kunna tävla med honom i vår och i sommar???

Mot slutet av tiden var det faktiskt nästan folktomt så då passade jag på att göra några rutor, men då var han ju tyvärr ganska trött.

Det felet han gör första gången är dock inget konstigt och ovanligt... Han bryter OFTA av och vänder upp innan rutan. Mer träning på ruta, helt klart.

Efter lydnadsträningen hade vi bokat två timmar för agilityträning. Jag tränade en hel del gunga med Polly, och på slutet tog hon den bra själv, ville gärna dit för den var visst rätt skoj ändå. ;-) Lönsam om inte annat, very mycket godisutdelning där ju! Förutom det lite oorganiserad hinderhoppning med nån vag tanke att kunna styra henne lite i lite mer komplicerade trasselbanor - vi körde mycket på en box. Dessutom tränade vi lite hindersug framåt också, och jag gjorde hennes första blindbyte. Slalomträning såklart, och faktiskt mot slutet av träningen premiär för att hon kan gå hela slalomet på "fel" sida!! Jag vet inte om det faktiskt var en fördel att hon var så trött att hon knappt orkade GÅ framåt.




Men efter lite vila så gjorde vi en liten bana, och fast hon är ovanligt långsam så GÅR hon iaf inte bara. Däremot försöker hon tjuva till den utlagda bollen i målet, hehe!



I torsdags åkte Krux mamma på göra-syskon-till-Krux-mission i Danmark. Därför bodde jag ute i Stöcksjö över natten för att ta hand om de andra hundarna och katterna. Ja, och ta hand om hästarna också, men det var ju inte så himla jobbigt direkt... Ut med dem i hagen på torsdagen var allt jag behövde göra, eftersom Sebbe kom och tog in dem på onsdag kväll.
Torsdagen var det sista dagen innan inlämnande av den hittills mest hatade uppgiften - en resonerande text om estetiska lärprocesser. Jag knåpade till slut ihop nåt och med stor hjälp av Johanna och lite hjälp av Ciss, Pappa och Luss så fick jag iväg ett hjälpligt välskrivet bidrag i tid. Jag har suttit med den där jävla uppgiften över hela julen, och knappt fått NÅT gjort för det har gått så tungt. Det tog närmare 2 veckor att bestämma sig för vad jag skulle skriva OM.

Jag har fått se Lillebror Bengtsson (ja, jag börjar tro att han ska få heta det faktiskt) och blev inte alls sugen på att ta bebisen och kuta. VILL HA!! Så söt liten rackare! *ser fånig ut* och så har vi pusslat. I några dagar har vi kämpat med ett 1000-bitars pussel (större går inte på vårt lilla vardagsrumsbord, har vi konstaterat) och efter det var klart slet jag fram ett 500-bitars. Pierre suckade och tyckte synd om sin rygg, men efter ett tag började han också lägga. Jag tror han märkte efter ett tag att det går fort som fan med 500 bitar, det är långt ifrån hälften så mycket jobb som 1000 bitar - mycket, mycket mindre än så. Det var klart på en dag, det tog närmare en vecka med 1000-bitars-pusslet.
Tack Erica, både för titten och för pusslet! :-D













Vi var och åt på Rött igår också, Pierre och jag. Mysdag hela dagen, med andra ord! Polly och Krux fick vara i lägenheten och Kyuss fick vara i bilen. Det var ju rätt kallt igår, så vi började med att köra runt stan lite planlöst för att värma upp bilen... Och så fick den stå på parkeringen med kupévärmare, och för säkerhets skull hade jag på Johannas supervarma ylletäcke OCH ett fleecetäcke ovanpå eftersom ylletäcket är för litet. Pierre var och tittade till honom och ställde fram tiden på kupévärmaren så att den inte skulle slockna medan vi väntade på maten, och när jag hämtade honom efter vi hade ätit så var det väl kanske inte tropisk värme i bilen direkt (jag gissar på runt 10 grader varmt), men han var alldeles varm och go under täckena så han hade INTE frusit.
Avslutade kvällen med ett varmt bad eftersom vi blev rejält nerkylda av att köra runt i svinkalla bilen och traska fram och tillbaka till parkeringen. Faktiskt var det inte ens kallt att gå ut på sista kvällskissen med hundarna sedan, varma täckbyxor gjorde susen! :-)

1 kommentar:

  1. Tjusiga pussel!

    Lilla Lillebror Bengtsson har faktiskt fått ett namn till sist :-D Elias!

    SvaraRadera