fredag 28 januari 2011

Ledsen matte och ledsen hund

Nu är jag lite förtvivlad. min äldsta hund kom på vid 4 års ålder ungefär att han inte kunde vara ensam hemma. nu fyller han snart 8, och det här har eskalerat till att han knappt kan vara i bilen (vilket har gått väldigt bra förut) utan att gnälla och yla, till att han faktiskt inte kan vara hemma även om killen är hemma och han kan inte heller vara hemma hos mina föräldrar utan att må dåligt där med.

idag har han suttit i soffan bredvid killen och ylat, slutat när han har fått tillsägelse men sedan bara börjat om igen. jag har varit borta i 3 timmar idag. jag förstod att det skulle gå dåligt redan när jag skulle gå, blicken och hela kroppshållningen på hunden när jag skulle gå ut genom dörren var rent hjärtskärande.

det här har bara blivit värre och värre det senaste året. jag skyller hela tiden på något: idag skyller jag på att jag var borta från söndag natt till tisdag kväll och det kan säkert göra att han blir extra "mammig" och stressad.

jag vet inte ens om jag behöver tips och råd för att han ska klara att vara ensam, för jag tycker att jag har provat det mesta redan, utan mer att jag har börjat fundera på om det är rättvist att låta honom fortsätta leva.
jag är verkligen skitledsen över det här, jag älskar den här hunden och bara tanken att han kanske inte kommer att leva så mycket längre (han är ju ändå snart 8 år...) gör mig helt förstörd.

lite stöd och fina ord, hur o-konstruktivt det än kan verka, skulle kanske rädda min dag lite

4 kommentarer:

  1. Nej men! Har det blivit så illa med honom?
    Det känns halvbekant, Ikaros har också kommit på en sån idé fast bara senaste året, och inte lika illa, bilen är han nöjd i och jag tror han lugnar sig efter ett par minuter hemma,(borta gråter han hos alla utom hos mina föräldrar) men han har aldrig varit orolig tidigare så vet inte varför han börjat gråta nu på slutet för..
    Det där var ju inge tröstande, men jag vet inte heller vad man kan göra utöver allt det "vanliga". Hoppas han inte behöver vara ledsen och massa styrkekramar till dig!! /Andrea

    SvaraRadera
  2. Har inga tips alls :-( tycker ni gör det bra som fixar det runt Kyuss och förstår att du är ledsen hoppas att det ordnar sig på något vis.

    KRAM

    SvaraRadera
  3. jag vet hur det är, med en liten ensam hund som tror att världen går under när man blir ensam...
    Att välja det alternativet som jag var tvungen att göra är inte lätt men så här en tid efter så känns det ändå rätt. Sirius behöver inte vara ensam och rädd längre utan jag vill tro att han nu njuter på ständigt gröna ängar och stora badsjöar som man kan plaska runt i...
    Styrkekramar till dig!

    SvaraRadera