fredag 11 januari 2013

Vindelälvsdraget

Varje år vecka elva pågår en stor dragtävling - en stafett, mellan (tror jag) Ammarnäs och Vännäsby. Förra året fick jag ju tanken att kanske kunna vara med, men stoppades av den idiotiska regeln att jag kan vara med med en epilepsihund som INTE går på medicin, men jag kan inte vara med om den GÅR på medicin, trots att medicinen är prestationssänkande. Puckat, men skit samma, det var förra året.

Det här året har jag ju fortfarande bara en hund, och både hunden och jag är ju i USEL kondis efter graviditeten, så läget är ju inte direkt bättre. Om det finns någon fördel med det här året jämfört med förra, så är det kanske att jag har vågat ställa mig på ett par skidor. Jag är fullständigt genomdålig på att åka, och har fullständigt genomdåliga skidor, men vi tar oss framåt i ett skidspår i alla fall. :-D

Jag vill fortfarande vara med och tävla för UBHK i vindelälvsdraget. Vill vill VILL! Vi tränar lite, jag och Krux, jag kan åka skidor lite nu igen efter att magen och höfterna har blivit klart bättre. Än så länge är den längsta sträckan vi har kört 1,75 km, men det kanske ändras nästa vecka. På måndag är det möte på klubben och då kommer domen... De korta sträckorna brukar såklart vara oerhört åtråvärda.

Jag har också provat åka med en lånehund, Lisas Mysa som nog kanske inte riktigt fattade vad hon skulle göra DEN gången i alla fall. Vi ska prova igen ikväll, och lyckas vi bara komma förbi problemen kring att jag inte har någon bil på dagarna och ingen barnvakt heller, för Pierre har fått jobb (hurra hurra!!!) så kanske jag faktiskt har två hundar ändå. Vecka 11, det är SNART!!! Väldigt, väldigt snart. Jag är ganska stressad, måste jag säga.

Första målet med Krux är att kunna ta det lite längre varvet. Andra målet måste bli att få någon slags acceptabel TID på det lite längre varvet... Typ. Jag gillar att köra det lite kortare varvet flera gånger, för att kunna boosta honom lite med belöningar och få vila mellan, hellre att än att tråka ut honom och inte kunna köra full fart på det lite längre. Mål med små varven? Lite lättare att HA något mål där, eftersom jag vet hur det brukar gå: Jag vill kunna köra tre varv samma kväll med högst pace 3,50. Det borde inte vara helt omöjligt att klara nästa vecka. När vi klarar det ska jag försöka mig på det längre varvet, inte förr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar