onsdag 2 januari 2013

Motionera mera!

Förra året var jag med i en grupp på facebook som hette motionera mera. Tanken var att alla, även de som inte var så himla fit, skulle kunna vara med. Tanken var verkligen jättekul, men efter ett tag kändes det inte så himla roligt längre, för alla KUNDE inte vara med. De flesta utmaningarna baserades på att man hade en smartphone med runkeeper, vilket inte jag hade, och den enda utmaningen som INTE krävde det var en ganska tuff - har för mig att man skulle göra 10 eller 15 armhävningar om DAGEN. Jag kämpade som en blådåre, men halkade efter, och så glömde jag bort det hela i två dagar och då var det ju kört. Då fick jag höra "men kom igen, kriga lite" och kände mig som den sämsta och svagaste människan någonsin och självförtroendet försvann HELT, för man KAN inte göra mer än sitt bästa. Sedan gjorde Johanna en utmaning som jag kunde vara med på, hurra hurra, men sedan var jag så massivt gravid att jag gick ur gruppen, den kändes helt meningslös.

Nå, skit samma, det var inte det som det här inlägget skulle handla om egentligen, hade jag tänkt. Introt blev som vanligt superlångt, vet inte varför jag gör så när jag skriver jämt?

Numera utmanar jag mig själv. Först utmanade jag mig med sådana saker som att gå till toaletten, eller gå och duscha, eller gå till matrummet eller till änden av korridoren på BB. Sedan ville jag gå promenad med hundarna, när jag kom hem. Den 25:e december kom jag med en mer "riktig" utmaning: minst 2 km med högst pace 11,5 (promenad, drag, cykel - whatever), minst 6 dagar i veckan. i en månad, dvs fram till 25:e januari. 

25:e gick 2,4 km pace 11,29
26:e gick 2,06km pace 10,30 och en mardrömspromenad på 3,04 km på pace 13,02 i djupsnö... Helt slut efter den promenaden!!!
27:e gick 2,1 km med pace 9,44
28:e drag med krux & spark 5,11 km pace 3,51
29:e gick 2,51 km pace 11,04
30:e LEDIG! gick 2,31 km men jag gick med Pierre som inte hade broddar, så det gick för långsamt, 12,56 i pace
31:a gick 2,04 km pace 10,27
1:a gick 4,71 km pace 11,22

Hittills har jag alltså klarat mig. Idag gjorde jag en till utmaning för januari: Jag ska till fots ta mig totalt minst 2 mil, med högst 9,30 i pace. Blir lite mer spännande att se om jag klarar det, faktiskt!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar