söndag 21 oktober 2012

Polly söker nytt hem

"Va? Godis?" Foto: Anders Gradin
Jag har med sorg i hjärtat bestämt att hon förtjänar ett bättre hem än mitt, nu när det utökas med en sådan där liten tvåbening som hon tycker är läskig. Jag tror att hon i längden kommer bli undanstängd för att jag inte orkar hålla den kollen som krävs, och det känns inte sjysst mot henne.

Polly (O'flanagan Discovery, S29967/2006) är min 6åriga flattik som jag nu alltså vill omplacera till ett hem där hon kan få vara med, och få den kärlek som hon lever för. Hon är en fantastiskt snäll och fin liten tjej som är oerhört social, men som alltså även har en liten social osäkerhet som visar sig genom att hon tycker att barn är lite konstiga och läskiga. I första hand backar hon naturligtvis, men jag kan INTE svara på vad hon gör om hon känner sig riktigt trängd och det gör att jag inte vågar ha henne hemma på heltid med en parvel som ska växa upp. 

Polly är oerhört kärlekstörstande, hon blir vansinnigt lycklig om hon får den minsta lilla uppmärksamhet. Hon är otroligt lydig, den lydigaste hunden jag någonsin har haft. Hon går alltid lös på promenader, för det mesta helt självmant snett bakom en och man kan väldigt lätt be henne att gå bredvid/bakom. Hon springer aldrig någonsin fram till någon annan människa eller hund och släpper man henne fri så att hon får springa omkring lite så kommer hon omedelbart tillbaka oavsett vilken störning som finns om man ropar på henne. En klapp eller en blick räcker bra som belöning, men självklart tycker hon att det är jätteskoj att leka med bollar, kamplek (där hon är aningen försiktig, det tog ganska lång tid innan jag fick henne att förstå vad hon skulle göra - hon var för artig och ville släppa leksaken) och godis. 
Polly som yngre, på den tiden när hon var utställningsstjärna...

Polly är en hund som kräver väldigt, väldigt lite. Jag har haft henne som sällskapshund och hon trivs jättebra som det, hon kräver alltså inte en massa motion eller träning. Dock är hon hemskt trevlig att träna med också, om man känner för det. Hon har lite grundträning i jakt och spår (men går gärna över till sök om hon får vindvittring på klöven när hon spårar, därför har jag inte kommit mig för att starta henne i viltspår) och har tävlat lite agility. Första gången jag tävlade en hoppklass med henne så hade vi tränat 11 (elva!) gånger bara, så hon är väldigt lättlärd - den banan gick vi runt, med 5 fel. Sedan dess har hon med sparsam träning knipit några pinnar, vi åkte upp till skellefteå förra året och hade inte jag tjutit av glädje när hon skulle hoppa sista hindret på en bana och därför orsakat en rivning åt henne, så hade vi fått 4 pinnar av 4 möjliga. Nu blev det "bara" 3 pinnar av de 4 loppen. ;-)


Världens finaste lilla tjej
Hon är alltså helt vansinnigt lättsam och trevlig att ha. Hon passar till de flesta hem där det inte bor mindre barn på heltid, oavsett om man vill ha en hund att jobba med eller en hund till rent sällskap. Hon har varit helt frisk och friröntgad. Hon har en retinopati på ena ögat som konstaterades 2008, och som har kollats upp i omgångar, senast i april i år och då hade den fortfarande inte förändrats något, alltså inte blivit något värre under de här åren. Hon är mentalbeskriven och har ett trevligt MH för en sällskapshund (hon gjorde inte så hemskt mycket, hade bara en trevlig attityd mot allt som hände utan att reagera särskilt stort på det) med etta på skotten. Hon är utställd några gånger i yngre år. 



Liten vappe!

Polly föddes 2006 i Stöcksjö, när hon var 8 veckor flyttade hon från Stöcksjö till mig i väntan på hennes hem hos Anita. Efter ett par år hos Anita kom hon tillbaka till Stöcksjö och jag tvekade inte mer än en minut - klart att den här finaste lilla tjejen skulle få komma tillbaka till mig! Den enda gången jag någonsin har skaffat hund enbart med hjärtat, för egentligen hade jag ju redan huset fullt av hundar... Jag har inte ångrat det en sekund, hon har bara varit trevlig och lättsam att ha. 

Är du intresserad? Vet du någon som skulle kunna vara intresserad? Har du frågor? Hör gärna av dig! flatteligan@hotmail.com, 0733-129 333

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar