lördag 13 oktober 2012

Krux har fått träna!

Det har lugnat sig i skolan och hussen har fått för sig att man kan hjälpa till med städning av hemmet så jag har faktiskt gjort något som jag lovat min lilla hund rätt länge nu: lite träning! I förrgår eller så tog jag bilen (jag hade för ont för att gå) och lämnade lite dummysar på ön i lilla dammen och i buskaget längre bort. Det ÄR svårt för liten valp! Att gå i rakt fram i dammen är supersvårt, för om man går runt så går det mycket mycket fortare, vattnet är mycket smalare där så då kan man nästan hoppa från stranden till ön direkt. Och det är jättejättesvårt att gå snett förbi dammen och till buskaget längre bort! Vattnet drar så himla mycket så antingen stannar han och låser sig, eller så tar han en vid omväg för att INTE utsätta sig för frestelsen.

Den här gången hade jag lagt ut rätt många dummysar på samma gång, så jag tror faktiskt att jag lyckades få till det rätt bra på slutet, när jag kunde mängdträna lite.

Igår åkte jag ut till klubben för att kolla in Angelica och Annas träning inför dagens lydnadsuppvisning, och passade på att träna lite också. Krux fick mest pinga till kon, och sipåfan, det gjorde han riktigt, riktigt bra!! Jag kunde ta bort target och de gånger han var på själva konen var hemskt lätträknade den här gången.

Jag provade till och med att lägga ihop konen med ruta och apporter, och han springer till konen även fast han har sett mig lägga ut target till rutan (tänkte att det kunde behövas lite hjälp, och jag hade rätt) och apporter. Och de gånger han blev tveksam när han skulle till ruta eller apporter sedan, för det är ju lite svårt om man är pojke och ska hålla två saker i minnet samtidigt, så går han självmant tillbaka till konen. Det gjorde mig så himla glad att han väljer det istället för att söka upp mig eller bara springa åt något håll, så det fick han karameller för faktiskt. *s*

Han fick göra ett par inkallningar också där jag INTE behövde använda DK på läggandet, och så fick han prova lite platsliggning med hakan i backen och det var också jättesvårt. Fast vid det laget var han nog lite trött också tror jag.

Nå: klad hond!

Idag ska jag åka upp till hundens dag och kommendera lite och kanske få se andra människor också vilket ska bli skoj (känner mig lite lätt instängd), och sedan åker jag vidare till biblan och skriver FÖRHOPPNINGSVIS klart hemtentan från förra kursen. Då är jag i fas igen, hurra!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar