onsdag 20 juli 2011

Spår och lydnad

Igår spårade vi med alla hundarna, Krux spårade bra på sina spår (två st 400-500 meter ungefär) och kyuss tog sig igenom hans korta spår också med Pierre. Jag var så stolt över dem! :-) Polly tappade bort sig i vinkeln och jag visste inte var spåret gick, såg inga snitslar så jag fipplade till det så att hon lyckades söka sig fram till klöven, INTE bra. :-/ Medan Pollys spår låg så var vi i Stöcksjö och åt gott och firade Linda som har fyllt 30, jättekul att få se henne och Susanne igen!!!

Idag lade jag ett lite längre spår åt Polly i Röbäck innan jag åkte ut till klubben och körde lydnad med Idioten, som inte alls var någon idiot utan väldigt duktig. Jag körde igenom appellen med helt ok resultat, tränade en del på framförgående/saktagående. Jag är lite impad över hur fort han har fattat vad han ska göra, trots att jag kanske inte har haft, eller har, någon konkret plan där riktigt. Jag vill ju inte påstå att momentet är tävlingsfärdigt direkt, men jag tycker att vi har kommit väldigt långt på den handfull gånger vi har tränat det.

Samma sak med platssittningen, han sitter hur bra som helst i 45-50 sekunder och det tycker jag är riktigt bra med tanke på hur kort tid vi har tränat det. Idag gjorde jag som jag har gjort de senaste gångerna, 45-50 sek, tillbaka och stoppa in en godis, lämna igen i 45-50 sekunder innan jag slutar. Han sitter lugnt och koncentrerat, mycket nöjd! Han verkar inte heller ha några problem med att sortera sittande och liggande, han lägger sig säkert på kommando sedan och ligger fint.

Vi vittrade också såklart, gjorde som vanligt en uppvärmning med att lägga ut själv med fler pinnar. Han pillar ofta med andra pinnar den gången, kan lyfta dem och släppa ner på en gång. De andra tre gångerna vi provade, med Anette som lade ut pinnarna á la tävlingsledare, pillade han någon enstaka gång i fel pinnar men valde rätt varje gång och sista gången fick han även göra ingången, inga problem, inga tugg - aningen snett sittande bara.

Efter klubbhänget åkte jag ut till Röbäck och tog Pollys spår, och hon spårade RIKTIGT bra!!! Lite virrigt, men hade inga större problem att hitta igen klöven. Två vinklar, kanske 200 meter långt bara. En gång virrade hon till det lite mer och då kom hon och satte sig och tittade på mig och sa "vad ska jag göra nu matte?" men jag bara väntade en stund och då kom hon igång med spårandet helt själv! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar