måndag 11 juli 2011

Lydnadsläger!

Eller ja, läger och läger... men det låter roligare än träningshelg. *s*
Eva samlade ihop lite folk till en helhelg ute på klubben. Plats och fika och planering på fredag kväll, och träning hela dagarna lördag och söndag. På lördag kväll grillade vi ute på klubben och jag drack lite viiiin, tack AL för skjutsen hem! Till klubben fick Kyuss dra mig på inlines. *s*
Krux har varit grymt duktig!! Fjärren har på något märkligt sett gått från att vara halvklar på 2 meters håll till att vara en rätt stabil 9:a på 10 meters håll. Han vet vad han ska göra, så han kan vara lite trött, lite okoncentrerad (precis som de ofta är på tävling, eftersom det är sista momentet) och ändå klara det hur bra som helst.
Jag är även jäkligt nöjd med platserna. Han har inte alls fått jobba ihjäl sig innan platserna, och han har inte varit fiolsträng ändå. Trots en ganska hög aktivitetsnivå ut till planen har han legat lugnt. Jag har också börjat med sittandet, vilket har gått riktigt bra. Han sitter utan problem 45 sekunder sedan i fredags. :-) Han har legat och suttit kvar med rätt stora störningar också - inte bara planerade, dvs. tävlingsledare som traskar runt, utan även oplanerade störningar: hundar som springer iväg från platsen 5-6 gånger i rad, hundar som går precis bakom honom och gnällande hundar. Hunden som drog hela tiden var nog den värsta störningen hittills, jag är grymt impad över Evas hund som satt närmast den.
Något mer som vi har jobbat rätt mycket med, är framförgåendet/saktagåendet. Det har också lossnat lite. Från början studsade han ju bakåt helt vansinnigt mycket, han kände igen övningen från anti-koppeldrag-träning. INTE dra framåt mot utlagd boll... Nu verkar han ändå ha fattat att han SKA gå ut framför, men hålla lågt tempo.
I torsdags tränade jag jakt med goldenklubben. Vi var vid vatten, så jag passade på att kasta till alla andra, så fick han sitta och titta på bakom mig. BRA träning för lille idioten!!! Han fick en dirigering ut i vattnet också, en dummy som inte den andra hunden kunde hämta in. Efter det lade jag ett fält vid vattnet. Två dummysar i vattenbrynet och 5 st inne på land. Han springer ut och hämtar någon enstaka inne på land, men hamnar ju ofelbart vid vattnet, får jackpot (tycker han) genom att hitta de två dummysarna där, och rotar fast sig vid vattenbrynet. Jag stod och var eeeevil och hånskrattade åt honom, för det fanns ju inget mer där att hämta... Till slut letar han sig faktiskt in mot land, hämtar in en dummy, jag skickar igen och han hittar en dummy på land ganska fort. Då bryter jag, och hoppas att han har någon slags minnesbild kvar av att det FINNS dummysar på land också. *s*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar