fredag 1 juli 2011

Semester i skåne och jaktprov!

Jag har under våren och sommaren gått en jaktkurs med Krux. Och insett att även om jag ju fattar att jag har dragit upp honom onödigt mycket ibland, så att han är mer gasad än vad han måste vara, så är det strunt samma, för vi har så jäkla kul! Jaktkursen avslutades med ett jaktprov med domare och allt, vid vatten, med dirigeringar och fält vid vattnet och skott och allt. Precis som ett vanligt nybörjarprov, men utan vilt.

Krux började INTE bra. Han brukar vara gasad, det brukar vara svårt att få honom att gå snyggt vid sidan vid vatten och så, men han brukar faktiskt inte vara rent olydig. På jaktprovet så drog han från sidan, jaja fine, men när det inte ens går att kalla tillbaka honom blir jag faktiskt riktigt arg. Tror han drog från sidan (några meter på sin höjd visserligen, men ändå) mer än 10 gånger under början av provet, när jag skulle försöka få honom att vara vid min sida fastän det satt en snubbe i en båt där ute.

Resten gick faktiskt rätt bra. Alltså, han håller ihop någorlunda, han får in vattenmarkeringarna, han sitter (nästan) stilla vid skotten, han tar in fältet med lite pauser i vattnet då och då, gör ett snyggt nästan 5 meter långt (hehe) linjetag vid vatten... Där var jag faktiskt lite stolt. Han betedde sig som ett as vid vattnet, så både domare och kursledare tyckte att jag skulle gå och visa honom dummysen så att han inte skulle dra ner till vattnet istället. Jag väljer att prova utan att visa honom, och han gör det helt perfekt. :-) Ok, den låg bara några meter bort, men han var på väg att springa över den så jag tror faktiskt att jag hade kunnat skicka honom längre också.

Mest glad är jag över att skotten går riktigt bra. Det där med att uppföra sig kring vatten, det jobbar vi på... Denna sommaren blir det inget kastande i vatten, ingen bollhysteri - han får bada, men då får han bada utan att vi leker på nåt vis. Dummysar som han ska hämta ska ligga till 90% på andra sidan så att han inte får dra på en massa plaskande i vattnet och så vidare. Och så massor med träning av att kunna gå vid sidan vid vatten.

Efter jaktprovet drog jag och Pirre ner till Skåne. Hans styvpappa fyllde 60, (48 med bortdragen moms) och Pirre skulle ju också fylla år. Helt sjukt vad vi har turistat oss, hälsat på folk, tittat på massa häftiga ställen, köpt och ätit upp polkagrisar och gasat upp bensin... Det blir ju några mil. Jag har haft det helt underbart, en av de bästa semestrar jag någonsin har haft. På vägen ner stannade vi en massa, och hittade en massa pölar där jag kunde träna fot med Krux. Han fick varken bada i de vattenfyllda gruvschakten i Normark, i pölen vid Lindesberg, i pölen vid Brahehus (vättern), i pölen vid Stjärnsunds slott men när vi kom fram fick han faktiskt, efter att ha skött sig riktigt bra, bada i pölen vid huset vi skulle bo i. *s*

Vad min kära sambo fick i fölsedaspresent? En jacka. Så att han kan gå ut med mina hundar i höst. Som han fick betala själv, för jag hade inga pengar. Känner mig som en superbra flickvän. :-P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar