fredag 3 februari 2012

Rutan-träning!

Ja, fast för mig, inte för hundarna. Vår ridhustävling går i ett faschionabelt ridhus med megasuperavancerat underlag, som man inte får använda sågspån på för att märka upp. För att slippa trassel iaf med rutan, så hade vi en inlånad ruta med band på förra året, så jag tänkte att det skulle vara himla bra om båda rutorna kunde få vara med band detta år. Jag surfade glatt in på diverse onlinebutiker, och konstaterade att rutor med band kostade skitmycket pengar.

Så gick året. Fler och fler sprang omkring med snygga rutor med band, särskilt söderut där allt ska vara sådär nymodigt och fint. Och jag funderade på om det verkligen skulle vara så svårt att göra egna band, så att det inte behövde kosta skitmycket pengar? Jag ville ju ha en egen ruta också som var sådär nymodig och fin med band, så att jag kunde känna mig som en hipp stockholmare.
Och så gick jag och suktade efter spännband, för de hade ju sånt där fint band som man kunde ha till rutorna! Vad kostade dem? Jaha, skjortan. Kan man tigga några från vänner och bekanta som kör lastbil? Ja, tigga kan man, men man får inga. Men, så kom Biltema till stan. Och där dök det upp superbilliga band! De var inte så långa, och ganska smala, men äsch då det ska nog gå, och så åkte vi upp till fina Biltema och köpte massor med spännband, skruvar, muttrar och brickor, tog fram symaskin och borrmaskin och började jobba.

Idag blev jag klar, och jag är inte mer tyken (eller så är det för att jag är lite stolt...) än att jag kan avslöja Den Stora Hemligheten, dvs hur man gör fina fashionabla rutor med band så att man kan känna sig hipp.

1. Åk till Biltema och köp spännband för 29:- styck, de är ungefär 4 meter långa så du behöver 3 st till varje ruta. Köp även hem lite skruvar, muttrar och brickor som passar till - jag var tvungen att ta vingmuttrar, de vanliga muttrarna var slut, men så kom jag på att vingmuttrar ju faktiskt är BÄTTRE. Lättare att skruva av och på, du vet.

2. Åk till syaffären och köp orange tråd.

3. Åk hem och börja ta loss alla onödiga metalldelar från spännbanden. Be sambon borra hål i hörnet på alla koner (och ha en sambo som faktiskt lyder). Vik banden och gör hål i dem - jag använde en vanlig blyertspenna, en sådan med stift. Passa så att du inte gör hål i banden, alltså tar sönder någon tråd, då rispas de ju upp.

4. Jag var lite petig och ville inte ha Biltema-texten upp, så när jag sydde ihop banden planerade jag lite så att det blev rätt. och så bandet genom skruven, sedan brickan, och sedan vingmuttern.

Ganska drygt var det ju, och ska jag vara riktigt ärlig så ser de orangea banden FÖRJÄVLIGA ut till mina snygga rosa konor. Inte så snygg matchning, kan man säga. Men, låt mig presentera!


2 kommentarer:

  1. Kan man lämna in sina konor och få dom fixade? :o)

    SvaraRadera
  2. Du är bara så himla bäst alltså! Blir nästa projekt här att fixa till! Äsch skit i matchningen, det ska vara starka färger. Och vilka fina koner du fått tag på!

    SvaraRadera