måndag 4 februari 2013

Öppet brev

Hej, du äldre man som var på nydalas hundspår söndagen den 3:e januari vid 13-tiden, som hade en irländsk röd setter som du skidade med.

Det var allt annat än roligt för mig att träffa på dig. Jag har beskrivit dig som både nonchalant, respektlös, nedlåtande och till och med klåpare till gubbjävel. Jag tar gärna tillbaka det där om gubbjävel om jag får en ärligt menad ursäkt av dig, men det andra har jag nog svårt att ta tillbaka för jag uppfattade dig verkligen som sådan, och jag har inga problem med att stå för det.

Det började med att du tappade din hund vid start/mål, så att den kom och mötte mig och Krux när vi kom i mål istället för att komma trots att du stod och gastade på den. Istället för att klappa om min hund och belöna honom med en boll för att han hade varit så duktig ute i spåret, så fick jag stå där och vråla argt åt din hund (och min, för att han skulle stå stilla så att jag lättare kunde mota bort din hund) och slå efter din hund med stavarna. Min hund blev ledsen av den så kallade "belöningen" för väl utfört arbete, och jag blev ledsen av att du inte ens bad om ursäkt. Alla kan göra misstag och inte hålla koll och tappa sin hund, men då kan man be om ursäkt, det visar att man bryr sig om att någon dumt hände och det visar respekt för den andra, den som råkade illa ut, det vill säga mig.

Sent omsider kom ni iväg, du, din hund och din vän. Jag kunde belöna min hund (äntligen) och jag väntade ganska länge nere vid starten så att ni skulle ha hunnit väl iväg, för jag hade ingen lust att träffa på dig ute i spåret. Efter den stunden så satte vi iväg igen, jag och min hund. Längre upp i spåret stod du, din vän och din hund. Jag ropar "kommer" så att ni ska vara beredd och hinna flytta er så att jag kan köra förbi er. Den enda som försöker flytta sig är din vän, och det hjälper ingenting för du och din hund är fortfarande över hela spåret utan någon som helst ansats att flytta er trots att jag saktar in och ger er god tid. "Går det bra" frågar du då nedlåtande, och då är jag så pass sur på dig så jag fräser att nej, det går ju INTE bra, du måste ju FLYTTA din hund annars kommer jag ju inte förbi! Då flyttar du äntligen din hund och försöker hålla kvar den på plats medan jag åker förbi. Medan jag åker förbi så kommer ännu en nedlåtande kommentar från dig "vi kommer snart".

Ja, det tror jag säkert, då får du en till chans att visa att du har koll på din hund, tänker jag. Snart kommer du ifatt, ropar "kommer", jag kommenderar in min hund åt sidan så att du ska kunna åka förbi men är beredd - och mycket riktigt, din hund vill inte alls köra om, det enda den vill är fram till min hund. IGEN får jag vråla argt och slå efter den med staven, och nu börjar min hund tycka att det inte är så kul längre. Vi får stanna och vänta medan du försöker få din hund att gå på, den vill inte alls springa bortåt spåret, den vill fortfarande fram till min hund. Jag har inte godkänt att vara ditt träningsobjekt för att du vill träna omkörningar. Vid det här laget borde du ha fattat att jag inte ville ha besök hos min hund, och du borde också ha fattat att lydnaden på din egen hund lämnar mycket övrigt att önska. Var det verkligen svårt att vänta lite till, så som jag gjorde vid starten, så hade du inte behövt din hund, min hund och mig för en TILL sådan händelse?

Senare på spåret träffar vi på en kvinna med ett litet ludd i spåret, hon flyttar sig hur snällt som helst (tack snälla!) men min hund vill inte gå förbi dem, gör det såklart men bryter av till trav när han ska förbi. Tack för det, min hund har aldrig haft problem med omkörningar förut. 

Jag tycker ärligt att ditt beteende mot mig var under all kritik, för som sagt var så kan alla tappa sina hundar. Då visar man respekt genom att be om ursäkt och försöka ha koll på hunden så att det inte händer IGEN. Du missade inte bara EN gång utan TRE. TRE gånger på högst en kvart störde du och din hund oss ganska rejält, och förstörde för oss. Inte bara visar du din respektlöshet genom att inte be om ursäkt, du orsakar dessutom medvetet skada för oss två till gånger precis efteråt, och du är nedlåtande mot mig när jag blir arg på dig för det.

Du ska dessutom vara glad att jag har en snäll lydig hund som inte blev förbannad på din hund som hela tiden var framme och flängde vid min. Nästa gång kanske ni träffar på någon som INTE har en så snäll hund, så att din dragtur slutar med en tripp till veterinären istället. Jag hoppas i alla fall att ni träffar på någon som orkar vänta längre vid målgången, så att du får en rejäl utskällning när du kommer in till mål igen...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar