tisdag 26 oktober 2010

I Åsele är det kallt, bråkigt och arbetsamt.

Ja, eller nåt.
Att det var arbetsamt är iofs positivt, även om jag är så trött nu att jag tror att jag kanske blir invalid, mongoloid eller iaf får någon form av autism om jag måste stoppa in EN SAK TILL i hjärnan.

I helgen var jag alltså i Åsele och gick domarutbildning. Fantastiskt att äntligen få komma igång, jag har ju bara väntat i typ, öh, 4 år eller så?
Det börjar bra med att det är snöstorm. Stackars Åsa får snigla sig uppåt i den goda farten av nånstans runt 50-70 km/h. Längst vägen ser vi diverse bilar i diket och annars inte mycket mer än snörök, så jag är mycket tacksam att jag inte behövde köra.
Efter kursstarten på kvällen, så åker vi till stugan. Och någonstans DÄR börjar det verkliga kaoset. Först stänger jag dörren, varpå den går i LÅS. Upp till campingägaren som snällt låser upp åt oss. När vi kommer in tycker vi ju att det är förjävla kallt inne i stugan, faktiskt. Riktigt HUR kallt det är, inser vi inte förrän jag ska hälla vatten i hundskålen... och det inte kommer något vatten ur kranen. In på toan för att se om det finns vatten där, och det gjorde det.
I form av en istapp som hänger från vattenkranen. På riktigt. I själva stolen är det också fryst.
Vi måste gå till grannarnas stuga för att kissa, borsta tänder och fylla vatten åt hundarna.
Under natten är det ungefär så kallt som det kan bli. Jag ligger med två hundar i sängen, och Åsa har 3 (TRE!!) täcken och båda fryser så vi bara ligger och huttrar.
Till slut stapplar jag upp och ut till bilen (och ser på vägen att snön som ligger på golvet i vardagsrummet inte har smällt, fastän det har gått flera timmar) för att hämta kupévärmaren. Med den på hela natten, elementet på högsta värmen och med två människor och två hundar i ett litet, litet rum så blir det till slut varmt - på morgonen, när vi vaknar.
När vi öppnar sovrumsdörren blir det såklart iskallt överallt igen.

Det roliga med det här, var att jag ringer till campingägaren när han har öppnat, och berättar hur kallt det var. Inte bara låter han lite ovillig att låta oss betala mindre än de 600:- som det kostade med stugan över en natt, utan han berättar även att han har varit INNE i vår stuga på morgonen. Och att det VISST fanns vatten. Jo, NU ja, men inte igår eller inatt. Och vad fan är han och rotar i våra grejer för??

Det tog en timma att argumentera med campingägaren för att få honom att inse att det faktiskt inte är vettigt att betala för en stuga där man håller på att frysa ihjäl och där det är så kallt att snön inte smälter och vattenledningarna har frusit. Till slut, förmodligen med tanken att vi inte hade någonstans att ta vägen, så utbrister han "Antingen betalar ni, eller så packar ni väskorna och åker."
Hejdå, sa vi, och åkte och sov i köket i klubbstugan på Åsele BK istället. Moahahaha.

Men utbildningen var bra! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar